Minisite dan skrip jualan
Laman web satu halaman ataupun minisite
sesuai bagi memenuhi keperluan peniaga kecil .
Penghasilan minisite mempunyai
kelebihan berikut:
1-Tidak memerlukan masa yang lama
bagi menghasilkan.
2-Sesuai untuk peniaga kecil yang
sibuk tetapi masih mahu mengendlikannya.
3-Mudah dikemas kini dari semasa ke
semasa.
4-Asas pembinaan laman web yang
lebih kompleks.
5-Tumpuan pelanggan bagi mendapatkan
produk dan perkhidmatan dengan cepat dan mudah.
Minisite mempunyai dua tujuan
utama iaitu menjadi medium jualan produk dan mencipta kesedaran orang
ramai pada perniagaan itu.
Sesetengah urusniaga dapat dijalankan
terus melalui minisite apabila pelanggan memilih dan membuat
pembayaran kepada peniaga.Pelanggan tidak perlu bertemu peniaga bagi
membeli produk dan perkhidmatan pilihan.
Minisite juga dapat bertindak sebagai
pengantara antara pelanggan dan peniaga bagi bertemu.Maklumat
perhubungan tertera pada minisite memudahkan pelanggan menghubungi
peniaga bagi mendapatkan perkhidmatan dan produk yang diinginkan.
Plihan produk dan perkhidmatan yang
ingin dijual melalui internet mengambil kira tiga ciri-ciri berikut:
1-Kita tahu produk dan
perkhidmatan yang mahu kita jual
2-Kita tahu produk dan
pekhidmatan dicari pelanggan.
3-Kita tahu jenis pemasaran
dilakukan oleh penjual yang sama.
Minisite juga dikenali sebagai laman
web mikro atau weblet dan ia bertindak sebagai jurujual.Ia
memfokuskan pada satu jenis produk dan perkhidmatan.
Adakalanya ia dihasilkan dan
digandingkan bersama-sama laman web utama.Sesetengah peniaga menjual
lebih daripada satu produk dalam sebuah minisite.Dalam kebnayakan kes
,peniaga memfokuskan satu perniagaan satu minisite.Minisite adalah
medium pemasaran berfokus.Ia menjadi idea besar kepada perniagaan
kita.
Miniite membantu perniagaan kita pada
setiap peringkat.
1-Pada peringkat perniagaan baru
bermula ,minisite bertindak memperkenalkan kewujudan perniagaan itu
kepada bakal pelanggan.
2-Pada peringkat perkembangan
perniagaan,minisite bertindak sebagai medium menggalakkan aktiviti
jual beli daripada internet.
3-Pada peringkat kemuncak perniagaan
,minisite bertindak menambah aktiviti jual beli daripada internet.
4-Pada peringkat perniagaan
menurun,minisite bertindak mengingatkan pelanggan kewujudan produk
dan perkhidmatan itu.
5-Selepas berlaku penambahan ciri
produk dan perkhidmatan,minisite mengulang semula kitarannya dalam
pemasaran.
Seni menulis dan memaparkan skrip
jualan
Minisite tidak dapat bertindak menjadi
jurujual sekiranya ia tidak mempunyai skrip jualan yang baik.skrip
jualan yang mengandungi teks penerangan perniagaan yang lengkap mampu
menjadi magnet menarik pelanggan.
Teknik menulis skrip jualan dalam
minisite turut mengambil kira kedudukan teks itu
dipaparkan.sesetengah skrip jualan yang bagus gagal menjual kerana
kedudukan teks tidak strategik.Pelanggan terlepas pandang
maklumat-maklumat penting kerana kedudukan teks yang tidak mesra
pelanggan.
Sesetengah skrip jualan tidak persuasif
bagi mendorong pelanggan melakukan pembelian segera sesudah membaca
keseluruhan teks.Teks yang baik dalam minisite adalah teks yang
bersifat informatif dan mempunyai desakan membeli yang tinggi.
Seni menulis skrip jualan memerlukan
kita mencipta keadaan di mana pelanggan perlu membuat keputusan
penting pada hari itu juga bagi mendapatkan produk dan perkhidmatan
kita
Empat maklumat carian pelanggan
Terdapat empat maklumat yang perlu
dipaparkan oleh peniaga bagi memastikan jualan kepada minisite.
1-Skrip jualan memperkenalkan
peniaga kepada pelanggan
2-Skrip jualan memperkenalkan
produk kepada pelanggan
3-Skrip jualan mengarah pelanggan
membeli
4-Skrip jualan mempunyai sistem
yang dapat diikuti pelanggan
Memperkenalkan Peniaga Kepada
Pelanggan
Aktiviti pemasaran di internet
memerlukan pelanggan tahu dengan siapa mereka berurusan.Ini memberi
keyakinan kepada pelanggan bagi melakukan pembelian daripada
minisite.Skrip jualan yang dipaparkan bersama foto peniaga menaikkan
kepercayaan pelanggan.
Memperkenalkan diri kepada pelanggan
melibatkan soalan-soalan asas berikut:
1.Siapa kita?
2.Dari mana kita datang ?
3.Apakah kelayakan kita menjual produk
dan perkhidmatan ini ?
4.Apakah yang cuba kita beritahu kepada
pelanggan?
Memperkenalkan Produk Kepada
Pelanggan
Skrip jualan dalam minisite memberitahu
perkara yang mahu dujual.Ia menerangkan dengan lanjut berkenaan
produk dan perkhidmatan yang ditawarkan kepada pelanggan.
Skrip Jualan Mengarah Pelanggan
Membeli
Skrip jualan mengandungi arahan
mengklik butang pesanan produk.Ini dapat dilakukan melalui arahan
pada hujung teks skrip jualan.Ia dapat dilakukan berulang kali dan
bertindak sebagai ingatan kepada pelanggan bagi memesan produk dan
perkhidmatan.
Mempunyai Sistem Yang Dapat Diikuti
Pelanggan
Pelanggan sukakan peraturan kerana
peraturan memudahkan mereka.Peraturan memberitahu mereka
langkag-langkah yang perlu dibuat bagi mendapatkan sesuatu.
Skrip jualan dalam minisite perlu
mempunyai peraturan yang dapat diikuti pelanggan.Peraturan dalam
skrip jualan dipanggil sistem.Ia bertindak memberitahu
langkah-langkah yang perlu dilakukan oleh pelanggan bagi memiliki
produk dan perkhidmatan..
Skrip jualan juga menerangkan
langkah-langkah pembayaran ,cara produk dihantar kepada pembeli dan
item yang bakal diperolehi sekiranya pembelian dilakukan .
Mudahkan Pelanggan Menghubungi
Bagi menjadikan minisite
berkredibility,kita tawarkan khidmat pelanggan yang terbaik .Selain
tawaran produk dan perkhidmatan yang hebat,khidmat pelanggan yang
disediakan dalam minisite perlu memenuhi perkara berikut:
1.Kemudahan menghubungi peniaga dengan
menyatakan waktu dan hari yang sesuai.
2.Memenuhi permintaan pelanggan dalam
tempoh 24 jam pada hari bekerja.
.
Minisite Bekerja 24 Jam Sehari
Minisite bekerja 24 jam sehari kerana
pelanggan menganggap itulah tempoh kerja peniaga yang mempunyai
minisite.Itulah sifat perniagaan yang diperkenalkan dalam dunia
internet.Menerima pesanan produk dan dihubungi pelanggan pada hujung
minggu adalah perkara yang perlu diberi perhatian oleh peniaga.
Maklumat bagi dihubungi yang lengkap
Maklumat bagi dihubungi yang lengkap
meyakinkan pelanggan pada kewujudan perniagaan itu.Nyatakan nombor
telefon dan nama bagi memudahkan pelanggan mendapatkan maklumat
produk dan perkhidmatan yang ditawarkan.
Emel bagi tujuan perniagaan
Ini adalah medium perhubungan paling
cepat dan termurah bagi pelanggan menghubungi peniaga pada bila-bila
masa.Kemas kini dan semak e-mel dengan kerap bagi memastikan kita
dapat memberi makum balas segera kepada pelanggan.
Paparkan alamat premis di minisite
Sekiranya kita mempunyai alamat premis
perniagaan,paparkan pada minisite kita.Sesetengah peniaga tidak
mempunyai premis perniagaan kerana perniagaan yang bersifat mobil
atau bergerak dari satu tempat ke satu tempat.Jadi memadai meletakkan
nombor telefon dan individu yang perlu dihubungi.
No comments:
Post a Comment