Santun Bahasa dalam skrip jualan
magnetik
Tiada idea semasa hendak menghasilkan
pendahuluan yang persuasif adalah perkara normal.Ini berlaku pada
semua individu walaupun beliau penulis berpengalaman.Apa yang dapat
dilakukan adalah terus menulis skrip jualan .Catat segera idea yang
datang sebelum terlupa.
Bagaimana menghasilkan skrip jualan
yang persuasif pada minisite kita?Jawapannya ikuti dua langkah mudah
ini:
1.Pelanggan adalah nombor 1
2.Jadikan produk kita sebagai
cara hidup mereka
Pelanggan adalah nombor satu
Pelanggan adalah individu nombor satu
dalam skrip jualan kerana kuasa membeli akhirnya terletak pada tangan
mereka.Skrip jualan yang ditulis perlu berkait rapat dengan pelanggan
.Ia perlu fokus dan mempunyai kaitan dengan pelanggan bagi menjadikan
pelanggan berasa penting apabila membacanya.
Gunakan perkataan
'saudara','saudari','tuan' dan 'puan' sebagai ganti kepada perkataan
'anda'.Perkataan 'anda' bersifat autoritatif ,atas ke bawah.Ia
menggambarkan penjual berada kedudukan lebih tinggi berbanding
pelanggan.
Adab skrip jualan di negara Barat dan
Asia adalah berbeza.Di negara Barat perkataan 'anda' atau 'you'
menjadi sebahagian daripada budaya.Bagi komuniti Asia Tenggara
.mereka masih menghormati simbol kuasa dan kedudukan seseorang
.Santun bahasa masyarakat Asia mementingkan kepada siapa perkataan
itu ditujukan.
1.Perkataan 'anda' bagi
sesetengah atau sebahagian pelanggan dilihat sebagai
merendah-rendahkan mereka.
2.Perkataan 'saudara' ataupun
'saudari' menjadikan komunikasi pelanggan dan peniaga pada kedudukan
neutral.
3.Perkataan 'tuan' dan 'puan'
merujuk pada sikap hormat kepada pelanggan
Isu berkaitan perkataan 'anda' tidak
dibincangkan dalam pemasaran bisnes kecil di internet .Tetapi
penggunaannyamasih memberi kesan kepada sesetengah pelanggan.Dalam
skrip jualan .letakkan diri kita pada kedudukan neutral ataupun
gunakan rujukan hormat pada pelanggan.
Apabila kita tidak tahu latar belakang
pelanggan .elak daripada menggunakan perkataan 'anda'.ini bagi
mengurangkan risiko hilang pelanggan berpotensi.Kita mungkin tidak
kehilangan pelanggan sedia ada tetapi kita hilang pelanggan yang mahu
menggunakan produk dan perkhidmatan kita.
Santun Bahasa
Perkara ini didedahkan dalam buku
Mengurus Konflik Gaya Streetsmart, bagaimana santun bahasa dapat
mencipta persepsi positif dan pengaruh kepada penerima.Persepsi
positif dan pengaruh adalah dua elemen dalam skrip jualan .Ia ada
kaitan dengan pembawaan diri kita dalam hubungan sosial.
Jadikan produk kita sebagi cara
hidup mereka
Bandingkan kedua-dua iklan ini.Produk
mana yang lebih bersifat produk untuk pelanggan dan produk untuk
penjual?
Ayat pertama |
Ayat kedua |
Buku Pemasaran YouTube untuk Bisnes Kecilmemberikan
cara-cara memasarkan produk di internet menggunakan video .Buku
ini ditulis d alam gaya bahasa Melayu yang mudah.Ia mengandungi
gambarajah dan senarai teknik menghasilkan video.
|
Buku Pemasaran YouTube untuk Bisnes Kecil ditulis bagi
keperluan bisnes saudara.Ia membantu saudara mengembangkan bisnes
bisnes melalui promosi di internet menggunakan video.Ditulis dalam
gaya bahasa Melayu yang mudah berserta gambarajah bagi
mempercepatkan kejayaan saudara mendapat pelanggan di internet
hari ini. |
Ayat pertama bersifat iklan untuk
penjual .Manakala ayat kedua bersifat iklan untuk pelanggan .Iklan
untuk penjual lebih cenderung menceritakan kehebatan produk tanpa
mengambil kira kewujudan pelanggan sebagai komponen pada produk itu
sendiri.Ayatnya bersifat teknikal dan bertumpu pada objek yang
ditawarkan.
Ayat kedua mengambil kira kewujudan
pelanggan sebagai komponen penting dalam produk yang
ditawarkan.Kehebatan produk ditonjolkan melalui hasil yang diperoleh
pelanggan.Produk digambarkan mendengar apa yang dimahukan
pelanggan.Ia tidak tertumpu pada produk semata-mata ,pelanggan juga
ditonjolkan dalam skrip jualan kedua.Pelanggan dilihat sama penting
seperti produk.
Sebab skrip jualan kedua lebih
persuasif dapat dijelaskan melalui teropong ilmu komunikasi
interpersonal.
Bayangkan ketika ini kita bekerja di
pejabat .Seorang pekerja menemui rakan kita bagi mendapatkan
tandatangan dan cop rasmi.Selepas urusan itu selesai tidak ada
interaksi lagi sama ada pada waktu lain di dalam ataupun di luar
pejabat.Adakah kita selesa dengan keadaan ini ?
Apa yang dilalui dalam keadaan pertama
dipanggil komunikasi impersonal.Situasi ini menunjukkan rakan sekerja
adalah objek.Ia bersifat mekanikal ,tidak ada hubungan emosi dan
tidak ada jangkaan bagi kedua-dua pihak meneruskan komunikasi pada
peringkat lebih lanjut lagi.
Bayangkan pula, itulah komunikasi
produk yang ditulis dalam minisite jualan.Tanpa hubungan hati antara
produk dan pembeli ,produk akan mati.Produk digunakan sekali sahaja
dan pelanggan tidak menjadi duta mempromosikan produk itu.Penjual
terbaik bagi produk itu adalah pembeli sendiri kerana mereka
menjalankan pemasaran dari mulut ke mulut.
Pelanggan cadangan
Pelanggan cadangan ialah pelanggan yang
pertama kali datang melihat-lihat produk dan perkhidmatan dalam
minisite jualan.Pelanggan cadangan berpotensi menjadi pelanggan
bermusim ataupun pelanggan berulang apabila berpuas hati pada produk
dan perkhidmatan itu.Pelanggan cadangan juga datang daripada saranan
pelanggan berulang sebelum ini.
Pelanggan bermusim
Pelanggan bermusim ialah pelanggan yang
datang sekali sekala melihat-lihat produk dan perkhidmatan dalam
minisite jualan.Ia berlaku apabila pelanggan berpuas hati pada
perkhidmatan ataupun produk yang dijual.Pelanggan bermusim menjadi
pelanggan berulang apabila adanya pembelian dan mereka mahukan produk
lebih dari sekali.
Pelanggan berulang
Pelanggan berulang membuat kunjungan
berkali-kali ke minisite apabila mahu memperkenalkan produk kepada
pelanggan lain.
No comments:
Post a Comment