Skrip Jualan Penarik Pelanggan
Tarik,Saring,Hantar dan Dorong
Pelanggan
Skrip jualan ditulis bagi memastikan
berlakunya jualan produk dan perkhidmatan yang diniagakan.Skrip
jualan yang menarik susunan bahasa dan pilihan perkataan yang
mengagumkan tidak membawa keuntungan kepada penjual sekiranya tidak
ada urus niaga yang terjadi .Skrip jualan kekal pada tujuan asalnya
iaitu menjual.
Berikut adalah tip bagi menghasilkan
skrip jualan yang baik:
1.Hasilkan skrip jualan yang
menjimatkan
Skrip jualan yang efektif menjimatkan
kos peniaga.Ia dapat digunakan berkali-kali dalam apa jua medium
dengan sedikit perubahan,bergantung pada jenis medium pengiklanan
2.Iklan grafik yang hebat belum
tentu menjual
Skrip jualan yang efektif tidak diukur
melalui cantiknya iklan yang dihasilkan.Dalam banyak keadaan ,iklan
hitam putih yang hanya mempunyai beberapa patah perkataan lebih
berkesan berbanding iklan berwarna kerana iklan itu memenuhi apa yang
dicari pelanggan.
3.Bezakan komen orang biasa dan
pelanggan
Dalam kaedah menulis skrip jualan ,kita
perlu membezakan komentar orang biasa dan pelanggan .Kedua-duanya
melihat iklan yang sama daripada sudut pandangan yang berbeza.Orang
biasa membacanya dengan mencari-cari sesuatu yang
dikaguminya.Pelanggan pula mencari sesuatu yang memenuhi
keperluannya.
4.Mulakan dengan pendahuluan yang
berpengaruh
Pelanggan membaca minisite dari atas ke
bawah .Penghasilan pendahuluan yang berkesan menentukan selama mana
pelanggan terus membaca .Pendahuluan pada skrip jualan dihasilkan
dengan pilihan perkataan yang memenuhi kehendak pelanggan.
5.Pendahuluan membezakan kita
dengan pesaing
Pendahuluan memberi nilai tambah kepada
minisite kita.Ia membezakan kita dan peniaga lain yang turut
menghasilkan minisite yang menjual produk dan perkhidmatan yang sama.
Kajian David Ogily mendapati ,bahagian
pendahuluan dibaca terlebih dahulu oleh pelanggan berbanding teks
keseluruhan.Kekuatan pendahuluan menjadikan peniaga memiliki 80
peratus urusniaga.Selebihnya bergantung pada kekuatan teks jualan.
Kita perlu memberi bayangan pertama
melalui pendahuluan yang berpengaruh.Pelanggan terikat dengan
bayangan pertama yang positif bagi terus membaca sehingga akhir
teks.Bayangan pertama yang negatif menjadikan minisite kita laluan
pengunjung sahaja.Pendahuluan yang berkesan menukarkan laman web kita
menjadi tumpuan ,bukan laluan .
Ciri-ciri Pendahuluan yang efektif
1)menarik perhatian
2)menyaring pelanggan
3)menghantar mesej penting
4)mendorong pelanggan membaca
teksis
Sediakan senarai semak
Adakah pendahuluan itu menarik perhatian pelanggan |
Ya/tidak |
Adakah pendahuluan itu menyaring pelanggan |
Ya/tidak |
Adakah pendahuluan itu menghantar mesej penting
|
Ya/tidak |
Adakah pendahuluan itu mendorong pelanggan membaca teks |
Ya/tidak |
6.Gunakan perkataan yang terbukti
dapat menjual
Baca semula pendahuluan bagi keperluan
minisite jualan.Pastikan kita memenuhi formula berikut:
Gunakan perkataan yang terbukti berjaya
bagi pemasaran
Gunakan perkataan yang terbukti
menjual:
*bagaimana *tawaran terhad
*percuma *strategi
*terbukti *potongan sehingga
*rahsia
*dijamin *jimat
*untung
*mudah *hasilnya
diyakini *rugi
*cepat
*terbongkar *risiko
Perkataan-perkataan ini sudah terbukti
membantu menarik perhatian membaca pendahuluan dan seterusnya
keseluruhan skrip jualan yang disediakan.Sesetengah peniaga cuba lari
daripada kebiasaan dengan tidak menggunakan perkataan itu.Tujuannya
supaya skrip jualan mereka kelihatan berbeza berbanding pesaing
lain.Tetapi perbezaan akan menyebabkan peniaga hilang itu hilang
pelanggan.Ini kerana ,pelanggan sudah terbiasa dengan
perkataan-perkataan yang mencetuskan rasa ingin tahu mereka.
Perkataan popular yang disenaraikan
perlu digandingkan bersama kelebihan produk dan perkhidmatan yang
ditawarkan.Ia bagi mengelakkan kita menghasilkan pendahuluan yang
mempunyai gimik kosong.Pastikan apa sahaja produk dan perkhidmatan
yang ditawarkan mempunyai kaitan dengan pendahuluan yang ditulis.
Senaraikan lima perkataan
Tuliskan lima patah perkataan popular
yang dikaitkan dengan produk kita.Selesai menganalisis kelima-lima
patah perkataan itu,gunakannya ke dalam pendahuluan skrip jualan
kita.Kenal pasti perkataan-perkataan umum yang sering disebut oleh
pelanggan pada produk dan perkhidmatan yang ditawarkan.Adakalanya
perkataan-perkataan itu disebut oleh peniaga lain.Jadi gunakan
perkataan yang sudah biasa pada pelanggan.
7.Beritahu jenis pelanggan yang kita
mahu
Tuliskan dua pelanggan yang mahu
dinyatakan dalam pendahuluan .Pastikan pendahuluan skrip jualan
memfokuskan jenis pelanggan yang mahukan.Pakar pemasaran Seth Godin
berkata “Pemasaran hanyalah kepada mereka yang mahu mendengar”.
Bukan semua orang mahukan produk dan
perkhidmatan kita.Peniaga juga tidak mahu berurusan dengan semua
orang.Apa yang kita mahukan adalah berurusan dengan orang yang mahu
produk dan perkhidmatan kita.Mereka adalah kumpulan yamg
mendengar.Oleh itu ,fokuskan pada kumpulan pelanggan kita..Contohnya
minisite jualan Unit Amanah memfokuskan kakitangan kerajaan dan
swasta yang mahu melabur wang mereka .Cipta pendahuluan yang mampu
menarik perhatian golongan ini.
Jumlah kunjungan yang tinggi ke
minisite tidak memberi apa-apa maksud sekiranya ia tidak memaparkan
kualiti pengunjung yang dimahukan.Oleh itu,pendahuluan pada skrip
jualan mampu bertindak bagi menyaring pelanggan yang dimahukan.
Minisite kursusperniagaan.com
menggunakan kaedah saringan pada pendahuluan skrip jualan. Iaitu
dengan memberi fokus kepada pemilik perniagaan kecil di negara
ini.Walau bagaimanapun ia turut memfokuskan prospek yang merancang
mahu berniaga.
8.Nyatakan mesej penting pada
pendahuluan
Nyatakan mesej yang penting pada
pendahuluan skrip jualan.Lapan puluh peratus urus niaga diperoleh
daripada pendahuluan skrip jualan.Baki dua puluh peratus pula
bergantung pada perenggan skrip jualan yang selebihnya .
Bagi perniagaan kecil yang sudah
dikenali, pendahuluan yang menggunakan jenama perniagaan diiringi
dengan jenis perkhidmatan dan produk yang ditawarkan membantu
menguatkan skrip jualan kita.
Sekiranya perniagaan masih baru
,fokuskan pada elemen tawaran produk dan perkhidmatan sahaja.Tawaran
sebegitu memadai bagi memancing pelanggan yang mahu mencubanya.
Minisite Panduan Web Jualan jelas
menekankan perkara yang mahu ditawarkan kepada pelanggan iaitu
khidmat mencipta web jualan dengan
mudah.Ia disusuli dengan tawaran harga yang berpatutan dan penerangan
produk yang membantu mewujudkan jualan yang efektif.
Minisite Bengkung Mia mengaplikasikan
dua kaedah. Memberitahu berkenaan produk yang dijual serta
hasil selepas dipakai dan
memperkenalkan produk dengan jenama sendiri,iaitu Bengkung Mia.
Cara menulis pendahuluan dengan
betul:
*Tuliskan satu ciri penyelesaian
terbaik kepada pelanggan yang mahu dinyatakan dalam pendahuluan.
*Tuliskan satu ciri penyelesaian
terbaik kepada pelanggan yang mahu dinyatakan dalam pendahuuan
bersama-sama jenama perniagaan.
9.Baca seluruh skrip jualan
Pendahuluan yang efektif menarik
pelanggan membaca keseluruhan skrip jualan .
Tetapi keseluruhan skrip jualan pada
minisite masih memberi kesan kepada pelanggan sama ada mahu membeli
ataupun sebaliknya .Kejayaan jualan pada minisite bergantung pada
gandingan lapan puluh peratus pendahuluan dan dua puluh peratus teks
jualan.
No comments:
Post a Comment