Testimonial yang Baik dan yang Buruk
Penggunaan testimonial dalam minisite
membantu mengangkat kredibiliti produk dan perkhidmatan .Ia
memberi kepercayaan kepada pelanggan
kerana adanya bukti-bukti sahih pengguna yang berpuas hati pada
produk dan perkhidmatan yang ditawarkan .Testimonial juga adalah
susunan ayat yang memberitahu sebab pelanggan perlu
membeli.Jenis-jenis testimonial dibahagikan kepada kumpulan berikut:
1.Testimonial teks dan gambar
Dalam minisite jualan ,testimonial
dipaparkan dalam dua keadaan .Paparan pertama ,testimonial
mengandungi foto,nama,lokasi dan kedudukan pemberi testimonial
.Paparan kedua testimonial tidak disertakan foto.
Testimonial tokoh atau selebiriti
Kedua-dua kaedah ini membantu
menguatkan skrip jualan dalam dua keadaan berbeza.Testimonial tanpa
foto sesuai digunakan bagi individu yang dikenali ramai.Nama individu
itu sudah mengambarkan kredibiliti beliau bagi memberi pandangan pada
produk yang ditawarkan.
Testimonial pengguna produk
Pengguna produk dan perkhidmatan kita
adalah individu paling berpengaruh bagi dijadikan testimonial.Mohon
kerjasama mereka memberikan pandangan positif pada produk dan
perkhidmatan yang digunakan.Paparan foto mereka memberi sentuhan yang
lebih hidup.
Testimonial pengguna produk dapat
diperoleh melalui kiriman e-mel bagi mengetahui respons mereka .Mohon
izin mereka bagi menggunakan testimonial yang diterima melalui e-mel.
Carian daripada enjin Google juga
membantu mengenal pasti respons pembeli produk dan perkhidmatan yang
dibeli sebelum ini.
Paparan wajah pada testimonial memberi
persepsi positif kepada pemberi testimonial dan peniaga.Testimonial
menggunakan foto juga sesuai bagi individu yang tidak dikenali oleh
pelanggan tetapi dikenali oleh pengamal industri yang sama.
Psikologi pembeli tempatan mengandaikan
produk luar negara mempunyai standard tersendiri.Ia belum tentu betul
,tetapi persepsi ini menjadi sistem kepercayaan sesetengah pelanggan.
Mencari permata testimonial yang
hilang
Peniaga yang mahu menggunakan
testimonial pengguna dapat mengesan komen pengguna melalui enjin
carian Google.Terdapat dua cara mengesan komen pengguna dalam
internet.
1.Langgan perkhidmatan Google Alerts
2.Carian kata kunci dengan menaip nama
produk dalam Google
Alternatif ketiga adalah merekodkan
butir-butir pembeli termasuk alamat,,e-mel dan nombor telefon semasa
urusniaga.Kemudian hubungi mereka selepas tempoh tertentu bagi
mendapatkan maklum balas produk.
Sumber testimonial daripada
pelanggan
-blog pelanggan
-e-mel
-telefon
-forum siber
-komuniti siber
Testimonial bagi bacaan pembeli dan
pengamal industri
Testimonial disediakan bagi dua
kumpulan pembeli berbeza.Pembeli daripada kenalan pengamal industri
yang sama dan pembeli daripada pengunjung minisite jualan.
Testimonial daripada kalangan pengamal
industri yang sama mempunyai kumpulan pengikut mereka
tersendiri.Testimonial mereka menarik pengikut kumpulan mereka bagi
mencuba produk dan perkhidmatan yang disyorkan.Mereka mempercayai
produk dan perkhidmatan kita kerana mereka percaya kepada testimonial
rakan mereka.
Testimonial orang yang sama menjadi
masalah ataupun salah
Pemilihan individu bagi dijadikan
testimonial produk dan perkhidmatan menentukan jenis tarikan yang
dapat dihasilkan.Ada beranggapan penggunaan individu yang sama tidak
memberi kesan pada skrip jualan.
Mengapa seseorang individu dipilih bagi
memberi testimonial produk mereka?Ciri-ciri yang dimiliki oleh
individu tersebut dapat digunakan bagi memilih individu yang sesuai
bagi memberi testimonial.
Ciri-ciri individu yang boleh
menjadi testimonial
1.Pemilihan individu bagi memberi
testimonial datang dari pengamal industri yang sama .Dalam kajian ke
atas semua minisite ,mereka adalah peniaga yang menawarkan produk dan
perkhidmatan..
2.Individu terbabit adalah penjual
produk dan perkhidmatan di internet.Individu terbabit memiliki
minisite yang menjual produk dan perkhidmatan yang berkaitan.
3.Pemilihan individu bagi memberi
testimonial datang daripada individu yang memahami keperluan produk
dan perkhidmatan serta pernah mencubanya terlebih dahulu.Peniaga
boleh memberi sampel produk ataupun perkhidmatan bagi mendapatkan
maklum balas yang dapat digunakan sebagai testimonial.
4.Pemilihan individu bagi memberi
testimonial daripada individu mudah dihubungi oleh peniaga .
5.Pemilihan individu bagi memberi
testimonial datang daripada individu yang mempunyai kredibiliti dan
testimoninya diyakini.
6.Pemilihan pemberi testimonial datang
daripada individu yang mempunyai kumpulan pembeli individu terbabit
dan boleh digunakan dalam pemasaran silang.
7.Kumpulan pembeli produk individu
terbabit menjadi prospek pelanggan yang menguntungkan kepada minisite
jualan tersebut.Individu terbabit mendapat prospek pelanggan daripada
minisite jualan apabila testimoni individu terbabit dipaparkan
bersama minisite beliau.
Dapatkah Selebriti hiburan dan
golongan politik menjual
Penggunaan individu sebagai testimonial
mempunyai risiko tersendiri.Ini termasuk menggunakan golongan
selebriti hiburan dan ahli politik.Meskipun mereka mempunyai sokongan
daripada khalayak yang ramai tetapi ia mempunyai jangka hayat
sementara.
Selagi artis itu popular ,selagi itu
beliau mempunyai tarikan kepada peminatnya.Namun demikian isu genuine
atau kesahihan dalam testimonial yang diberi menjadi soalan yang
perlu dijawab oleh peniaga apabila mereka memberi testimonial.
Dalam kebanyakan isu endorsement atau
tajaan produk dan menjadi duta ,pemilihan mereka atas dasar
populariti ,bukan kerana mereka pengguna sedia ada kepada produk dan
perkhidmatan itu.Tetapi ada pengeculian dalam beberapa keadaan.
Kita boleh menggunakan testimonial
selebriti hiburan sekiranya kita tidak merancang menjadikan produk
dan perkhidmatan sebagai evergreen atau bertahan lama dalam pasaran.
Kesan desktruktif juga mempengaruhi
jualan produk dan perkhidmatan apabila menggunakan testimonial ahli
politik.
Kedudukan mereka yang terbuka pada
orang ramai mendedahkan mereka pada naik turun dalam karier .Produk
dan perkhidmatan yang ditawarkan juga berhadapan risiko hilang
pelanggan apabila isu fahaman politik pelanggan timbul.Ini berlaku
kepada negara yang mempunyai nilai sensitiviti politik yang tinggi.
Produk dan perkhidmatan yang ditawarkan
tidak cenderung kepada mana-mana kumpulan bagi kekal neutral.Dalam
keadaan ini penggunaan testimonial orang polituk tidak digalakkan.
Selebriti hiburan dan ahli politik
sama-sama berhadapan dengan pendededahan media .Isu skandal dan
kontroversi memberi kesan kepada produk dan perkhidmatan kita.
Siapakah selebriti dalam jualan
produk dan perkhidmatan di internet
Beri keutamaan kepada pengamal bidang
dan pelanggan sedia ada sebagai sumber testimonial.Pengamal bidang
ialah penjual produk dan perkhidmatan dalam kategori yang sama
ataupun wakil kepada institusi yang berkaitan .Mereka adalah artis
dalam industri ini.
2.Testimonial paparan media
Penggunaan testimonial menggunakan
media melibatkan dua keadah
1)Menggunakan keratan akhbar dan
majalah melibatkan paparan produk dan perkhidmatan kita.
2)Menggunakan keratan akhbar dan
majalah melibatkan paparan produk dan perkhidmatan yang sama.
Penggunaan testimonial media bukan
sahaja merujuk kepada produk dan perkhidmatan ,paparan tentang diri
dan hasil tulisan kita seperti artikel.Surat pembaca di media juga
dapat digunakan sebagai bahan testimonial.Paparan itu perlu releven
dengan apa yang ditawarkan dalam minisite jualan.
Kita juga boleh menggunakan bahan di
dalam akhbar dan majalah sebagai testimonial media meskipun ia
bukannya paparan produk dan perkhidmatan yang kita tawarkan.Ia men
ggunakan teknik adaptasi iaitu mengolah
fakta menggunakan gaya bahasa sendiri tetapi kita perlu maklumkan
rujukan kita .
3. Testimonial logo
Testimonial logo pengeluar lain
digunakan apabila kita menggunakan bahan daripada pengeluar
itu.Contohnya peniaga burger membuka minisite jualan,beliau mahu
mempromosi kan rangkaian gerai burger bergerak miliknya.Kemudian
beliau menghubungi pengeluar roti dan daging burger Ramly bagi
meminta kebenaran menggunakan logo pada
minisite mininya.Dalam minisite itu peniaga memberitahu pelanggan
roti dan daging burger bermutu
daripada Ramly
Apakah yang dilakukan oleh peniaga
burger ini ?
Beliau mewujudkan perkaitan antara
kualiti produk Ramly dan bisnesnya.Kedudukan produk berkualiti
keluaran Ramly diakui oleh pelanggan.Kewujudan logo dan kenyataan
peniaga dalam minisite jualan beliau mencipta persepsi positif pada
bisnesnya.
Logo dipercayai + peniaga papar
logo = bisnes dipercayai berkualiti
Penggunaan logo komersil bisnes lain
memerlukan kita mendapatkan permohonan secara formal daripada pihak
yang dimaksudkan.Ia mengukuhkan jenama sedia ada pada masa bisnes
kita sedang berkembang.
4.Testimonial bergambar
Testimonial bergambar memberi impak
besar kepada pelanggan apabila dipaparkan dalam minisite jualan
.Tanpa perlu huraian lanjut ,gambar itu sendiri menggambarkan
peniaga mempunyai sesuatu yang dapat dipercayai .
Ciri-ciri gambar yang digunakan bagi
paparan minisite jualan adalah seperti berikut:
-Gambar demontrasi produk sebelum
dan selepas
-Gambar aktiviti jualan yang sibuk
-Gambar proses kerja penghasilan
produk
-Gambar bersama personaliti dalam
bidang yang sama ataupun berbeza
-Gambar orang ramai bersama kita dan
produk
-Gambar bersama personaliti
terkenal.
Setiap gambar mempunyai kata kunci
tersendiri .Kata kunci ini timbul daripada persepsi pelanggan.Pilihan
gambar bagi tujuan testimoni perlu dilakukan secara berhati-hati bagi
mengelakkan persepsi yang salah timbul.
Susunan Testimonial
Susunan testimonial dapat dibuat
dalam keadaan berikut:
1)Testimonial dapat dijadikan
pendahuluan pada skrip jualan
2)Testimonial diletakkan selepas
pengenalan dan kelebihan produk
3)Testimonial diletakkan secara
berasingan ,berselang seli dengan penerangan produk
4)Testimonial diletakkan sebelum
maklumat pembelian
Skrip Jualan Tanpa Testimonial
Tanpa testimonial ,skrip jualan pada
minisite jualan kita masih persuasif.Minisite jualan yang spesifik
,menerangkan kelebihan dan ciri-ciri produk bagi membantu pelanggan
membuat keputusan membeli.Teruskan aktiviti jualan di minisite
meskipun tanpa sebarang testimonial.
No comments:
Post a Comment