Menaikkan Tumpuan Pelanggan
Pendahuluan yang mengumpan ,skrip
jualan yang berpengaruh dibantu dan susun atur skrip jualan yang baik
mampu menaikkan tumpuan pelanggan.
Satu perenggan satu isi
Semasa menerangkan kelebihan produk
gunakan kaedah satu perenggan satu isi.Ini bagi memudahkan pelanggan
membaca satu per satu deskripsi produk dan perkhidmatan yang
ditawarkan.
Pecahan perenggan demi perenggan
membantu pelanggan yang membaca menggunakan kaedah kelompok.Pelanggan
tidak membaca dari satu perkataan ke satu perkataan .
Pelanggan membaca dengan mengumpulkan
beberapa perkataan kepada satu kumpulan.Kemudian mereka membaca dari
satu kumpulan perkataan kepada satu kumpulan perkataan hingga ke
akhir perenggan.
Bandingkan teks sebelum ini dengan
teks berikut:
Semasa menerangkan kelebihan produk
gunakan kaedah satu perenggan satu isi.Ini bagi memudahkan pelanggan
membaca satu per satu deskripsi produk dan perkhidmatan yang
ditawarkan.Pecahan perenggan demi perenggan membantu pelanggan yang
membaca menggunakan kaedah kelompok.Pelanggan tidak membaca dari satu
perkataan ke satu perkataan .Pelanggan membaca dengan mengumpulkan
beberapa perkataan kepada satu kumpulan.Kemudian mereka membaca dari
satu kumpulan perkataan kepada satu kumpulan perkataan hingga ke
akhir perenggan.
Kedua-dua teks yang sama ,tetapi teks
sebelum ini lebih mudah dibaca.
Panjang Ayat Tidak Lebih 20 Patah
Perkataan
Panjang ayat yang efektif bagi tujuan
bacaan pada minisite adalah sekitar 14 hingga 16 patah perkataan.Ayat
yang terlalu panjang ataupun terlalu pendek menyukarkan
keadaan.Dicadangkan setiap ayat yang ditulis tidak melebihi 20 patah
perkataan.
Kita membaca mengikut panjang nafas
kita.Pernafasan itu sendiri menjadi ritma bacaan kita.Apabila ayat
yang ditulis terlalu panjang, ia menyebabkan tumpuan terganggu kerana
ritma bacaan perlu diulang semula pada ayat yang sama..
Guna Ayat Aktif
Gunakan ayat aktif semasa
menulis.Menurut koordinator Kebangsaan ,Bengkel Penulisan Reader's
Digest,Ray Newton ,ayat aktif menggerakkan imaginasi pembaca.
Bandingkan dua ayat berikut:
“Seorang kanak-kanak ditemui mati
dalam kes pembunuhan”
Seorang kanak-kanak dibunuh
Mana ayat yang lebih memberi imaginasi?
Perkataan pembunuhan membayangkan
peristiwa tetapi perkataan dibunuh memberi bayangan aksi dan
perbuatan.
Grafik menguatkan skrip jualan
Penggunaan gambar membantu mengukuhkan
mesej
Gunakan kaedah reverse hitam putih
Selain penggunaan foto sebagai bahan
bantu teks jualan ,penggunaan kaedah reverse iaitu teks berwarna
putih berlatar belakang warna hitam dapat menarik perhatian
pelanggan.
Gunakan kaedah petak
Penggunaan petak yang disambung
menggunakan garisan putus membantu menarik tumpuan pelanggan.Ia
digunakan bagi mengumumkan sesuatu yang penting seperti tawaran
,aktiviti ataupun pengumuman yang perlu diketahui pelanggan.
Gunakan penanda berwarna pada teks
Penggunaan penanda berwarna atau text
highlight dapat menarik perhatian perhatian pelanggan membaca teks
berkenaan.Ia menunjukkan kepentingan teks itu.Perkataan tertentu
dalam skrip jualan pula ditanda dengan penanda berwarna kuning.
Menggantikan warna teks kepada warna
lain
Pada amalan kebiasaan ,teks skrip
jualan adalah berwarna hitam .Penjual boleh menggantikan beberapa
perkataan yang dianggap penting dan perlu dilihat oleh pembaca dengan
menggantikannya dengan warna lain.Warna merah dan biru adalah dua
jenis warna popular yang digunakan bagi menonjolkan perkataan itu.
Gunakan bold,italics,garisan dan
huruf besar
Terdapat empat elemen grafik pada teks
yang boleh menarik perhatian pelanggan membaca skrip
jualan.Penggunaan elemen ini hanya digunakan bagi memberi kesan
kepada skrip jualan .
Penggunaan “bold”,”italics”,”garisan”
dan “huruf besar” membantu meningkatkan daya persuasif skrip
jualan melalui pendekatan grafik .Tetapi ia digunakan pada kadar
sederhana bagi mengekalkan momentum skrip jualan bagi memujuk
pelanggan membaca dari awal sehingga akhir.
|
Berkesan |
Kurang berkesan |
Bold |
Terdapat empat elemen grafik yang boleh menarik
perhatian pelanggan membaca skrip jualan |
Terdapat empat elemen grafik yang boleh menarik perhatian
pelanggan membaca skrip jualan |
Huruf besar |
Terdapat EMPAT ELEMEN GRAFIK lain bagi menarik perhatian
pelanggan membaca skrip jualan |
TERDAPAT EMPAT ELEMEN GRAFIK LAIN BAGI MENARIK PERHATIAN
PELANGGAN MEMBACA SKRIP JUALAN |
Italics |
Terdapat empat elemen grafik lain
bagi menarik perhatian
membaca skrip jualan
|
Terdapat empat elemen grafik lain bagi menarik perhatian
membaca skrip jualan
|
Garisan |
Terdapat empat elemen grafik lain bagi menarik perhatian
pelanggan membaca skrip jualan |
Terdapat empat elemen
grafik lain bagi
menarik perhatian membaca skrip jualan
|
No comments:
Post a Comment