CARA BISNES ONLINE
PERNIAGAAN YANG DIJALANKAN SECARA
ONLINE MEMBERIKAN ANDA PELUANG MENJANA UNTUNG SEPANTAS BROADBAND
Secara amnya,menjalankan perniagaan
atau bisnes secara dalam talian (online) memiliki pelbagai
kelebihan.ini berbeza dengan bisnes secara konvensional yang
dibayangi isu-isu seperti kekurangan modal ,tiada
bantuan,lokasi,pekerja,stok dan sebagainya.Bahkan sering menjadi
utama untuk memulakan perniagaan.
Namun kemajuan teknologi memberi
penyelesaian yang efisien dan mampu pergi jauh sehingga serata dunia
.Bisnes online kini boleh dijadikan sebagai sumber pendapatan
sampingan yang berbaloi.Percaya atau tidak ,ada di kalangan kita yang
sangup berhenti kerja untuk menjadikan bisnes ini sebagai pendapatan
utama keluarga.Kelebihan daripada bisnes dalam talian ini semestinya
dapat dilihat dari segi bebrapa perkara .Antaranya kos yang lebih
murah ,pantas ,berinteraksi terus dengan pembeli ,boleh diuruskan
secara sambilan dan pelbagai lagi.
Sungguhpun secara kasarnya masyarakat
Malaysia masih belum dapat menerima secara sepenuhnya
bisnes jual beli dalam talian
terutamanya kawasan luar bandar,lonjakan trend ini terus menjadi
kegilaan sebilangan lagi masyarakat yang sebenarnya terdiri daripada
pelbagai golongan di seluruh negara tidak terkecuali muda mudi.
Pembeli di sekitar bandar melihat ini
sebagai alternatif terbaik untuk mereka berbelanja .Hal ini kerana
mereka tidak perlu bersesak-sesak dalam kesesakan jaln raya juga
tidak perlu membayar tol,minyak dan sebagainya.
Melihat kepada perkara tersebut saya
akan mendedahkan beberapa panduan dan cara untuk menjalankan bisnes
secara dalam talian .Anda turut berpeluang menjana keuntungan dengan
pantas.Jika berminat anda boleh meneroka dunia bisnes cara baru yang
sememangnya memerlukan kecekalan.
BINA KEDAI DALAM TALIAN
Sebelum membina kedai dalam talian
,kajian amat penting untuk memastikan bisnes anda berdaya maju.
Membuka kedai dalam talian (online)
lebih mudah berbanding kedai fizikal .Tiada atau tidak banyak
sewa yang perlu dikeluarkan ,tidak perlu modal besar ,tiada pelayan
genit,namun ribuan orang boleh singgah di kedai anda
dalam satu masa.Biarpun kelihatan mudah jika tersalah langkah
anda pasti akan menemui jalan buntu.
Sehubungan itu, bagi mereka yang
pertama kali ingin memulakan perniagaan ,kedai dalam talian ini
sebenarnya memerlukan lebih perhatian dan 'pembinaanya' tidak semudah
yang disangka.Sebelum anda terjun ke bidang yang agak baru ini, ia
juga memerlukan penyelidikan awal dan perancangan supaya langkah anda
lebih tersusun.Di bawah ini adalah beberapa aspek penting yang perlu
diambil kira sebelum anda membina kedai dalam talian.
01)PILIH PRODUK
Anda mesti membuat keputusan yang tepat
kerana produk pilihan adalah aspek terpenting.Anda boleh menjual
produk fizikal (barangan biasa ) atau atau digital (seperti
e-book).Malah anda perlu mengambil berat soal pembekal dan keupayaan
anda memenuhi permintaan.Produk anda juga perlu variasi dan pilihan
untuk sesuatu model.
02)PERANCANGAN
Anda perlu merancang daripada segi kos
produk ,penghantaran,bil-bil(elektrik dan internet),upah pekerja
(jika ada),dan sebagainya.Ini untuk mengelak anda terlepas pandang
kos-kos yang perlu dikeluarkan .Meskipun pada permulaannya anda
digalakkan meminumkan keuntungan,namun ia adalah selepas kesemua kos
ditolak daripada keuntungan yang diperolehi.Lebih baik jika anda
terus mendaftarkan syarikat untuk lebih kemudahan.
03)PLATFORM WEB
Sebenarnya platform online boleh
dijadikan tulang belakang untuk perniagaan anda .Atau lebih tepat
lagi kedai dalam talian.Reka bentuk platform ini perlu memudahkan
pengunjung untuk memeriksa,melihat stok,variasi produk dan pamerkan
apa sahaja kelebihan yang anda ada .Adakan ruang untuk pelanggan
mengisi alamat e-mel(untuk iklan),tidak banyak warna dan pelanggan
tidak perlukan lebih daripada dua klik untuk melihat produk.
04)CARA BAYARAN
Kaedah bayaran yang biasa digunakan
ialah menggunakan akaun bank.Di sini ada kelebihan bagi syarikat yang
berdaftar kerana setiap urusan transaksi di atas nama syarikat anda.
Tetapi anda perlu
perlu peka dengan akaun bank yang
digunakan majoriti rakyat Malaysia.Jika ada bajet lebih dapatkan
perisian untuk perbankan dalam talian.Antara tujuannya agar pelanggan
boleh membuat pembayaran terus dan mereka juga akan lebih percaya.
05)MEDIA SOSIAL
Biarpun selesa membuka 'kedai' utama di
Facebook,sebenarnya cara ini agak kurang selamat.Anda mesti juga
memiliki platform tapak web yang berupaya mengendalikan seratus
peratus urusan kedai
dalam talian anda dan mengesahkan
domain bisnes anda dalam talian.Media soaial seperti Facebook dan
Tweeter hanya dijadikan sebagai ejen promosi untuk barangan anda di
samping menjadi ejen penarik pelanggan untuk singgah di kedai
anda.Urusan masih boleh dilakukan di media sosial selain menjadi
umpan pelanggan untuk terus menjelajah.
06)IKLAN PROMOSI
Anda boleh mengiklan secara
keci-kecilan atau modal kecil seperti menghantar promosi ke e-mel
pembeli yang pernah singgah di kedai anda.Cipta satu berita menarik
mengenai produk baru dan sebagainya dengan reka letak yang menarik
atau pun promosi terbaru yang dijalankan.Anda cuma perlu e-mel untuk
mendapatkan maklum balas.
07)CARA BAYARAN
Anda perlu membuka akaun (untuk bisnes
anda) dengan sebuah institusi kewangan atau bank supaya pelanggan
juga boleh membayar kepada anda dengan kad kredit.Selain itu
menyediakan cara bayaran melalui kad kredit ,anda juga boleh
menyediakan cara bayaran melalui akaun PayPal yang kini sudah ada dan
diamalkan di Malaysia.
KAEDAH BAYARAN PILIHAN RAMAI
Cara pembayaran yang pelbagai boleh
memberikan keselesaan dan menarik minat lebih ramai pelanggan
Elemen pembayaran penting terutamanya
untuk mendapatkan kepercayaan pelanggan.Banyak kes-kes penipuan yang
membuatkan pelanggan kini lebih peka dan berhati-hati ketika membeli
belah .Jadi usah terlalu mendesak , sebaliknya berikan khidmat yang
terbaik kepada pelanggan kerana kepercayaan itu akan timbul
sendiri.Selain itu anda digalakkan menawarkan banyak pilihan kaedah
pembayaran kepada pengguna untuk lebih keselesaan.
Kaedah bayaran ini boleh memenuhi
keperluan jika anda bekerja dari rumah.Jika ingin memproses bayaran
dari rumah ,perkara pertama yang perlu diberikan perhatian ialah
sekuriti pelayan (server).Komputer yang memiliki
penyulitan(encryption) akan menyukarkan sebarang pencerobohan untuk
memintas maklumat sulit akaun anda.
Teknologi keselamatan seperti Secure
Socket Layer(SSL) sudah lama diperkenalkan dan sesuai digunakan bagi
perlindungan data-data sensitif. Anda boleh memohon untuk mendapatkan
pensijilan SSL melalui dalam talian.Di samping itu anda juga perlu
memiliki nama domain dan hosting laman web sendiri untuk lebih
perlindungan.Sekarang mari kita lihat beberapa kaedah pembayaran
popular yang boleh ditawarkan oleh peniaga dalam talian.
01)KAD KREDIT
Kaedah ini merupakan sistem yang
popular digunakan jika ia disediakan oleh perkhidmatan dalam
talian.Bagi membolehkan pemprosesan kad kredit(seperti
MasterCard,Visa dan American Express) di laman web bisnes, anda perlu
ada akaun Internet Merchant terlebih dahulu.Anda boleh mendapatkan
akaun berkenaan dari bank-bank tempatan.Selain itu,anda perlu membeli
khidmat gerbang(gateway) internet yang bertindak sebagai pintu masuk
untuk pengesahan maklumat,pemindahan permintaan dan membenarkan kad
kredit pada masa sebenar.
02)KAD DEBIT
Ini merupakan kaedah bayaran yang mudah
dan banyak diamalkan di negara kita.Pelanggan akan memberikan
kebenaran untuk melakukan pembayaran secara terus ke akaun bank
mereka.Ini sebenarnya memberikan lebih keselamatan kepada pelanggan
kerana mereka tidak perlu mendedahkan nombor kad atau maklumat
kewangan kepada pihak penjual kerana pembayaran tersebut akan
diuruskan oleh pemilik bank /institusi kewangan mereka.Anda boleh
berbincang dengan bank /institusi kewangan untuk membolehkan sistem
ini berfungsi di laman web.
03)CARA PAYPAL
Sistem ini popular di serata dunia
kerana menawarkan kaedah pembayaran dalam talian semua dalam satu
.Program Website Payment Standard membolehkan anda menerima bayaran
kad kredit Visa,MasterCard dan American Express pemindahan bank dan
menawarkan PayPal dengan kadar tertentu.Mereka juga menawarkan
PayFlow Gateway dan PayPal Express Checkout untuk peniaga yang sudah
memiliki akaun Internet Merchant.
04)AKAUN BANK
Tidak dapat dinafikan ada pelanggan
yang kurang selesa dengan kaedah bayaran secara online ini.Golongan
ini juga masih berpotensi untuk menjadi pelanggan anda dan boleh jadi
pelanggan tetap jika anda turut menawarkan cara bayaran secara manual
ke akaun syarikat anda,kemudian faks atau e-mel resit kepada anda
.Jadi ,kaedah bayaran ini masih lagi releven untuk digunakan.
05)BAYAR TUNAI
Percaya atau tidak ,kaedah bayar tunai
juga popular di kalangan pembeli dan penjual secara online.Menariknya
kaedah ini turut ditawarkan oleh peniaga kecil dan peniaga lebih
besar.Bahkan cara ini memberikan pilihan kepada pelanggan ,selain
memudahkan dan meningkatkankepercayaan pelanggan.Biasanya bayaran
tunai akan dikutip daripada pelanggan ketika barangan dihantar
.Bayaran di luar talian ini juga dipanggil COD(Cash On Delivery).
STRATEGI BERNIAGA DI FACEBOOK
Jika anda seorang peniaga dalam
talian,ketahui rahsia untuk meluaskan perniagaan anda di Facebook.
Perniagaan anda dijalankan untuk
pelanggan,Jadi anda perlu membina hubungan yang rapat dengan
mereka.Salah satu cara yang paling
mudah,efisien,murah dan berkesan adalah melalui akaun khusus untuk
perniagaan anda di Facebook.Anda boleh menemui ramai pelanggan dan
potensi angka jualan anda meningkat amat besar.
Lebih satu bilion orang menyukai (like)
dan memberi komen di Facebook dengan purata 3.2 bilion kali setiap
hari.Apabila anda datang dengan impak yang cukup besar,perniagaan
anda akan menjadi sebahagian daripada perbualan ini dan mempunyai
akses kepada pemasaran yang cukup berkesan
iaitu mulut ke mulut.Secara umumnya
terdapat tiga langkah untuk perniagaan anda menempa kejayaan di
Facebook.
01)BINA LAMAN PERNIAGAAN
Laman (Page) adalah tempat utama untuk
peningkatan perniagaan, membina jenama dan menjalinkan hubungan
dengan pelanggan.Di bawah ini adalah cara yang paling tepat untuk
membina FaceBook Page perniagaan anda.
-Pilih kategori dan nama page yang
memperkenalkan perniagaan anda
-Dapatkan logo atau imej(berkaitan
perniagaan anda) untuk dijadikan profil yang menarik perhatian
audien.
-Tulis sedikit penerangan berkaitan
perniagaan agar orang ramai faham apa yang sedang anda lakukan.
-Tetapkan alamat web untuk page yang
boleh anda gunakan sebagai bahan pemasaran untuk mempromosikan
kehadiran anda di Facebook.
-Pilih gambar muka depan (cover) yang
mewakili jenama dan pamerkan produk atau khidmat anda.Ini ialah
perkara utama yang akan dinilai oleh orang ramai apabila melihat page
anda.
Beberapa Maklumat Anda
-Lihat insights,suntingan kandungan
page ,jejaki aktiviti baru dan maklum balas(respons)
kepada mesej peribadi daripada panel
pentadbir (admin) anda.
-Klik pada butang Edit Page dalam panel
admin dan pilih update info untuk memasukkan maklumat
lain yang berkaitan dengan perniagaan
anda.
Kuasa FaceBook New Feed
-Page anda ialah tempat anda untuk
meletakan pelbagai pos(post) terkini yang merangkumi kemas
kini,foto,video,dan sebagainya.Ia akan terus terpamer di ruangan di
ruangan News Feed.
-40% daripada masa orang ramai di
FaceBook telah dihabiskan di ruangan News Feed mereka.
-Perniagaan anda boleh terlibat dalam
dalam perbualan setelah post anda keluar di bahagian News Feed
mereka.Ia akan dikongsi bersama rakan-rakan lain.
Rahsia Kejayaan Post Anda
-Pendek:Post di antara 100 dan 250
aksara akan mendapat lebih 60% Like,komen dan perkongsian(share).
-Visual:Album Foto,gambar dan video
masing-masing mendapat lebih 180%,120% dan 100% penglibatan.
-Dioptimumkan:Page Insight membantu
anda mempelajari perkara seperti kandungan yang mendapat lebih
penglibatan dan waktu yang sesuai untuk post sesuatu.
02)CUBA LIBATKAN AUDIEN ANDA
Apabila anda post kandungan dan
mendapat respons semula pada Page anda.Ia sebenarnya suatu proses
yang positif untuk membina kepercayaan dan mewujudkan peluang menjana
jualan.Belajar bagaimana untuk mencipta kandungan yang akan
membuatkan orang ramai berminat.
Cara Menulis Post Berkualiti
-Pastikan mesej anda releven dengan
audien dan perniagaan anda.
-Jadikan post anda ringkas ,mesra
audien dan tunjukkan anda rajin berbual .
-Kongsi gambar dan video kerana audien
cenderung untuk menjadi lebih tertarik.
-Mengemukakan soalan atau mendapatkan
input daripada audien .
-Memberikan audien akses kepada
maklumat ekslusif dan istimewa.
-Menyiarkan tentang peristiwa-peristiwa
semasa atau berita tepat pada masanya.
Cuba Beberapa Tip Penting
-Post sekurang-kurang 1 atau 2 kali
seminggu untuk menjadikan anda kekal releven dan sentiasa mendapat
tumpuan pengguna yang Like pada Page anda.
-Bagi menggalakkan lebih ramai dan
mengembangkan hubungan dengan Page anda ,terus libatkan diri dan
bertindak balas terhadap komen dan mesej peribadi.
-Jika ramai mengulas pada sesuatu masa
anda boleh membalas secara khusus untuk individu tersebut dengan Tag
pada nama mereka dengan @ sebelum nama.
Apabila orang menghantar mesej peribadi
anda akan melihat notis mengenainya
dalam panel admin anda.Jejak mesej baru
dan bertindak balas kepada mereka untuk membiarkan pelanggan tahu
bahawa anda mendengar.
03)PENGARUH RAKAN AUDIEN
Apabila orang berinteraksi dengan Page
anda ,rakan-rakan mereka boleh melihat dan mengetahuinya dalam News
Feed mereka sebagai cerita.Ia akan mengembangkan penonton anda dengan
memberikan promosi percuma kepada rakan-rakan orang yang terlibat
dengan Page anda.
-Anda perlu menggalakkan ramai orang
untuk berinteraksi dengan perniagaan anda.Pengiklan dari mulut ke
mulut ialah bentuk pengiklanan dari mulut ke mulut ialah bentuk
pengiklanan yang paling berkesan.
-Apabila seseorang berinteraksi dengan
perniagaan anda di Facebook ia mewujudkan sebuah cerita.
-Orang ramai boleh melihat apabila
rakan-rakan mereka menyokong perniagaan anda dengan menyukai atau
berhubung dengan Page anda dan ia boleh mempengaruhi keputusan
pembelian mereka sendiri.
-Menggalakkan orang ramai untuk 'check
in' pada perniagaan anda dengan sign in atau dengan menawarkan
diskaun khas untuk orang-orang yang 'check in'.
-Buat acara pada Page anda dan
menjemput orang ramai untuk menyertai mereka.
-Tanya soalan dan buat post yang
menggalakkan penglibatan.
-Kongsi maklumat ekslusif dan tawaran
yang membuatkan orang ramai berminat ikut serta dengan rakan-rakan
mereka.
Capaian Kepada Rakan Audien
Cerita tajaan ialah mesej yang datang
daripada rakan berkenaan penglibatan mereka dengan perniagaan anda
.Sebagai sebuah perniagaan ,anda boleh membayar untuk promosikan
berkenaan cerita anda.Tetapi cara ini merupakan langkah percuma dan
interaksi sebegini sangat digalakkan.Cerita tajaan ini akan muncul di
bahagian News Feed di desktop dan platform mudah alih serta di ruang
sebelah kanan Facebook.
PROMOSI BISNES DI ALAM MAYA
Anda perlu merangka strategi supaya
bisnes anda nampak menonjol berbanding bisnes lain dalam talian.
Bagi memastikan perniagaan dalam talian
anda kukuh,anda mesti lebih peka dengan keadaan semasa dan media
sosial adalah platform untuk memantau dan meluaskan wilayah
perniagaan anda.
Dalam kata lain, anda perlu ada
strategi pemasaran yang jelas .Ada empat strategi pemasaran
yang semua peniaga dalam talian perlu ada.
01)TETAPKAN MATLAMAT YANG JELAS
Anda perlu mempunyai matlamat yang
jelas contohnya ,'Dapatkan 10,000 fans Facebook Pages dalam masa 3
bulan'.Jadi,tetapkan matlamat yang jelas ,realistik untuk dicapai dan
perlu gigih berusaha untuk mencapainya.
02)KETAHUI APA KEKUATAN ANDA?
Sebenarnya,penjual yang berkecimpung
dalam perniagaan dalam talian kini mencecah ribuan orang.Jadi anda
perlu memberi sebab kenapa perniagaan anda berbeza dengan yang
lain.Ini untuk memberikan perniagaan anda satu keunikkan dan
pelanggan biasanya akan tertarik dengan keunikkan tersebut sekiranya
dapat ditonjolkan.
03)UKUR HASIL BERBANDING USAHA
Anda perlu sentiasa mencari apa
kelemahan dan kesilapan yang telah dilakukan.Ini bertujuan untuk
mengukur sama ada apa yang diusahakan itu mendapat perhatian atau
sebaliknya .Adakah komuniti anda telah bertambah dan ada respons
daripada pelanggan?Pencapaian dalam seminggu dan sebagainya juga
penting untuk panduan.
04)SASARAN PEMASARAN
Anda juga perlu ada sasaran yang tepat
mengenai pemasaran perniagaan dalam talian anda melalui media sosial
,Jadi anda perlu ada pelan yang mentakrifkan strategi pemasaran dan
taktik dalam setiap strategi yang dirancang untuk mendapatkan
maklumat tertentu .Berikut disenaraikan lima taktik pemasaran yang
perlu dipertimbangkan:
01)JARINGAN SOSIAL
Tentukan jaringan sosial yang releven
dengan perniagaan dan bangunkan rancangan untuk membina
reputasi dan jenama anda agar setanding
dengan perniagaan lain dalam talian.Antara kesilapan yang kerap
dilakukan termasuk terlalu menekankan kepada laman peminat(Fan
Page),pengikut(followers) dan sebaginya.Apa yang penting ialah jumlah
penglibatan orang-orang yang aktif dan memberi tindak balas dengan
akaun anda.
02)KADAR PENCARIAN
Pastikan anda berada dalam senarai 10
teratas dalam carian kata kunci .Optimumkan penggunaan laman web
anda,senarai direktori,dan profil media sosial bagi meningkatkan
kadar pencarian dalam setiap enjin carian.Daftar dan manfaatkan
program Google Authorship untuk meningkatkan kadar penemuan kandungan
asal anda.Maksimumkan penggunaan pada akaun media sosial ,laman web
dan blog anda untuk tujuan tersebut.
03)BANGUNKAN BLOG
Sebaik-baiknya bangunkan dan terbitkan
bahan-bahan kandungan yang berkualiti dengan lebih kerap selain mesra
enjin carian.Anda juga boleh menerbitkan testimoni pelanggan
,analisis berkaitan produk,pandangan pakar kelebihan dan kekuatan
perniagaan dalam talian anda berbanding pesaing terdekat secara
berjadual.
04)PERHATIAN MEDIA
Cuba tarik perhatian media dengan
kepelbagaian dalam perniagaan anda .Tonjolkan perniagaan anda sebagai
pelopor ,pesaing hebat ,pembekal khidmat /produk tunggal,atau apa
sahaja yang sesuai sebagai bahan berita dan muncul di media
elektronik atau bercetak .Manakala untuk tujuan promosi pula anda
boleh menghantar siaran akhbar ,menulis artikel dan menerbitkan buku
yang berkaitan dengan perniagaan dalam talian anda.
05)PENGIKLAN PPC
Anda boleh menggunakan pengiklanan
bayar -per-klik di Facebook,Twitter,Bing,Google dan lain-lain
lagi.Ini boleh membantu dari segi kuantiti pengunjung yang singgah di
laman web bisnes atau media sosial anda.
MEMBINA ASAS BISNES ONLINE
Anda boleh mula berjinak dengan
perniagaan online melalui platform mudah yang bermodal kecil
Ramai penjual yang ingin menceburi
perniagaan dalam talian(online) masih tiada modal kewangan yang
terlalu banyak .Malah sebilangannya hanya bergantung pada keazaman
dan keinginan mencuba .Jadi percubaan untuk menerokai dunia
perniagaan dalam talian melalui medium media sosial sahaja dilihat
sebagai jalan paling mudah.Tetapi adakah anda boleh berjaya tanpa
laman web khas untuk perniagaan dalam talian? Kini sebilangan orang
telah membuktikannya.Di peringkat permulaan sekadar suka-suka
,separuh masa ,mencari duit lebih dan sebagainya.Akhirnya bisnes
dalam talian mereka telah menjadi sumber pendapatan tetap dan kian
berkembang.
BAGAIMANAKAH CARANYA
Banyak platform lain yang boleh anda
cuba selain media sosial secara semata-mata.Di Malaysia khususnya ada
beberapa laman web jualan yang popular dan memiliki reputasi yang
baik.Anda boleh mengiklankan produk,khidmat dan sebagainya dengan
hanya melaburkan modal yang tidak seberapa.Antara laman web tersebut
ialah Mudah.my,Easy.my,eBay Malaysia dan Diskaun.my.
Secara umumnya setiap perniagaan dalam
talian ini memerlukan beberapa perkara penting untuk mendapatkan
perhatian daripada orang ramai yang berpotensi menjadi pembeli kepada
produk atau khidmat yang ditawarkan.Tidak kira sama ada anda berniaga
menerusi laman web ,media sosial,blog dan sebagainya elemen aliran
trafik adalah penentu kepada bilangan pelanggan yang berpotensi untuk
menggunakan khidmat yang anda tawarkan.
Ada beberapa cara bagi mendapatkan
aliran trafik pengunjung yang stabil antaranya di senaraikan di
bawah:
1)Menguatkan kandungan platform
perniagaan dalam talian anda dengan artikel/post:
*Meningkatkan kekerapan bahan
baru
*Kandungan yang berkualiti
*Bijak memilih pelanggan sasaran
*Sesuaikan kandungan dengan cita
rasa sasaran
*Tidak sekadar maklumat asas
*Cuba memberikan tindak balas
yang cepat
2)Gunakan pengiklanan dalam
talian termasuklah yang ditawarkan oleh Google atau Facebook Ads.
3)Melakukan pendaftaran dengan
enjin carian seperti Google,Yahoo,Bing dan sebagainya bagi
mendapatkan senarai teratas platform perniagaan dalam talian anda
ketika dicari pengguna.
4)Kaedah pengiklanan lain yang
memiliki potensi seperti berita-berita ringkas,edaran maklumat
melakui e-mel,promosi ketika tarikh penting dan sebagainya.
5)Gunakan kaedah yang lebih
santai dan dekat dengan bakal pelanggan kerana ia memberikan lebih
keselesaan untuk berhubung sesama sendiri.
6)Majoriti pelanggan lebih selesa
berhubung dengan diri sebenar penjual kerana ia lebih selamat dan
mereka berpotensi untuk mencadangkan kepada rakan-rakan mereka.Jadi
gunakan akaun dengan identiti sebenar ketika berkomunikasi dengan
mereka.
BANK ONLINE BANTU PENGGUNA
Pembeli dan penjual dalam talian juga
mendapat manfaat apabila khidmat e-perbankan kini berkembang.
Kita sedia maklum, khidmat perbankan
dalam talian (e-perbankan) sudah lama wujud di Malaysia.Khidmat ini
membolehkan pelanggan sesebuah institusi kewangan untuk menjalankan
urusniaga atau transaksi kewangan (seperti pembayaran) di platform
laman web.Pelanggan juga tidak perlu bimbang kerana khidmat ini
dilindungi sistem keselamatan yang tinggi,kendalian institusi
kewangan tersebut untuk kepentingan pelanggan.
BAGAIMANAKAH UNTUK AKSES?
Secara amnya untuk memiliki akses
kepada internet peribadi dan perlu mendaftar dengan institusi
kewangan berkenaan melalui pelbagai cara yang berbeza mengikut sistem
sekuriti institusi kewangan tersebut.Bagi mendapat akses kepada
e-perbankan ini anda boleh merujuk kepada institusi kewangan untuk
pendaftaran kata laluan (password) dan sebagainya,Beberapa kemudahan
lain juga disediakan oleh institusi kewangan untuk pengguna mengakses
khidmat ini, antaranya pendaftaran di kios ,mesin ATM,panggilan,SMS
dan sebagainya.
FUNGSI AM YANG DITAWARKAN
*Semakan baki dan penyata dalam
talian.
*Pemindahan dana antara akaun
*Membuat permohonan untuk akaun
baru ,kad kredit atau pinjaman
*Membayar bil,kad kredit, dan
premium insurans
*Membina,mengubah dan membatalkan
arahan tetap(standing order)
*Permintaan untuk buku cek dan
semakan status cek anda
*Meminta untuk menghentikan
pembayaran cek
*Memohon draf bank dan pemindahan
telegraf
ADAKAH KHIDMAT INI SELAMAT
Seperti sistem-sistem lain terutamanya
melibatkan penggunaan dalam talian, perbankan internet turut memiliki
risiko sekiranya tidak diselaraskan dengan sistem keselamatan yang
sewajarnya.Tetapi risiko sekuriti ini menjadi isu utama kepada
institusi kewangan terbabit.Setiap risiko yang berpotensi boleh
dikurangkan dengan pemeriksaan secara berkala oleh institusi kewangan
dan memberi kesedaran isu keselamatan kepada pengguna.
Sebagai pengguna anda berhak
mengetahuinya.Jika merujuk kepada sumber di Bank Negara
Malaysia(BNM),ada beberapa langkah keselamatan yang di amalkan
oleh institusi kewangan khususnya di Malaysia termasuklah:
1)Penggunaan beberapa teknologi
keselamatan seperti penyulitan(encryption),firewall,automatic log-off
dan alat pemantauan.
2)Pemasangan sistem untuk
mengesan dan melumpuhkan serangan daripada penggodam.
3)Ujian tetap sistem memastikan
kebolehpercayaan.
4)Peruntukan peraturan-peraturan
keselamatan internet untuk memastikan infrastruktur yang selamat.
5)Menjalankan semakan berkala
setiap enam bulan untuk menilai risiko yang mungkin berlaku dan
mengesan kelemahan yang mungkin terdapat dalam sistem pengurusan
risiko institusi perbankan negara.
TIP BELI_BELAH DALAM TALIAN
Di celah-celah kepesatan bisnes online
,ada pihak yang cuba mengambil kesempatan jika tidak
berhati-hati.Apabila perniagaan dalam talian (online) semakin
berkembang di seluruh dunia termasuk di Malaysia, maka ada pihak yang
cuba mengambil kesempatan.Jadi jika anda ingin membeli-belah secara
online ada beberapa perkara penting yang perlu dititikberatkan untuk
menjamin keselamatan anda di dunia siber.
Panduan keselamatan ini
merangkumi peranti,peribadi,sistem dan beberapa isu teknikal .Mari
kita lihat panduan tersebut satu demi satu .
01)SEKURITI LAMAN
Jika ingin membeli-belah di laman web
biasa,perhatikan ciri keselamatan seperti penyulitan Secure Sockets
Layer(SSL) dipasang pada laman tersebut.Ciri ini dapat dikesan pada
alamat (URL) laman web berkenaan.Jika alamat bermula dengan
HTTPS://(biasanya hanya HTTP://), ini menunjukkan bahawa laman
tersebut selamat.
02)ADA TESTIMONI
Ingin membeli barangan yang dijual di
Facebook? Perkara penting yang perlu dilakukan ialah lihat testimoni
pelanggan terdahulu di akaun tersebut.Jangan terpedaya dengan
testimoni yang sudah dipilih oleh penjual .Dapatkan pandangan rakan
lain yang pernah membeli melalui penjual tersebut terlebih dahulu.
03)PENGIRIM SPAM
Cuba elakkan daripada berurusan dengan
syarikat yang secara tiba-tiba menawarkan barangan atau diskaun
melalui e-mel.Ini mungkin spam yang dihantar secara rambang kepada
ribuan pengguna e-mel.Potensi anda ditipu adalah sangat tinggi.Ada
sesetengah kes yang melibatkan kecurian nombor kad kredit dan debit
pelanggan.
04)CARA BAYARAN
Kad kredit ialah cara pembayaran yang
paling selamat berikutan pakej sistem keselamatan daripada institusi
kewangan kad itu sendiri.Khidmat pembayaran dalam talian merupakan
kaedah terbaik jika di amalkan .Jika anda diminta memasukkan bayaran
ke akaun bank ,jaga-jaga dengan akaun persendirian
dan bukan syarikat.
05)POLISI PENIAGA
Sebelum membuat pembelian secara online
.kaji dulu polisi laman web dan dasar pengembalian barangan yang
tertera pada laman web tersebut.Setiap laman web yang memiliki
kredibiliti dalam urusniaga memiliki Polisi Peribadi tersendiri.Ini
akan memberikan jaminan dan perlindungan sekuriti siber kepada anda
sebagai pelanggan.
06)TAWARAN PALSU
Adakalanya tawaran hebat atau potongan
harga yang anda terima menerusi e-mel boleh diistilahkan sabagai
tidak masuk akal atau sukar untuk dipercayai berbanding harga sebenar
.Jadi jangan terlalu gelap mata, selidik terlebih dahulu berkaitan
dengan caj sampingan atau polisi penjualan barangan dengan teliti.
07)KATA LALUAN
Membeli belah dengan akaun peribadi
anda pada sesuatu laman sangat penting sebagai sekuriti tambahan.Ia
lebih selamat berbanding membeli di laman memberikan kebebasan kepada
anda untuk tidak mendaftar masuk.Apabila memiliki kata laluan sendiri
,jangan masukkan terlalu banyak butiran peribadi.
08)SEKURITI PERANTI
Sentiasa kemas kini peranti anda dengan
menggunakan filter pada pelayar web.Ini dapat menyekat kegiatan
phising dan sebagainya.Gunakan juga pelayar web versi terkini yang
dilengkapi lapisan keselamatan baru.
09)SIMPAN PENYATA
Setiap kali urusan transaksi selesai,
penyata untuk urusan berkenaan biasanya akan dihasilkan.Jadi
jangan semata-mata menunggu penyata
daripada pihak penjual.Jika anda membeli sacara manual simpan slip
debit daripada akaun penjual.Ini sangat penting sebagai bukti di
pihak anda sekiranya timbul isu-isu berkaitan pembelian.
10)BUTIRAN PERIBADI
Jangan mudah mendedahkan butiran
peribadi yang dirasakan tiada kaitan dengan urusan pembelian barangan
secara dalam talian.Apa perlunya jika sesuatu laman web meminta
tarikh lahir,nombor kad pengenalan dan sebagainya yang mungkin
mencurigakan.Jadi anda perlu peka dan bersikap lebih serius berkaitan
hak ini.
No comments:
Post a Comment